Tuesday, June 19, 2007

Selamat Hari Bapa, 17 June

Assalamualaikum..

Kita semua baru je meraikan Hari Bapa tahun ni pada 17/6 haritu... so korang ada wish or bagi present kat bapa korang ke.. mcm2 panggilan skang ada kan.. ada panggil papa, daddy, ayah, abah, walid.. aku pulak panggil bapak.. biasalah org jawa kan.. takkan tetiba nak panggil daddy gitu.. cam omputih plak.. kang org2 kg dok gelak je.. omputih mana yg sesat kat kg ni..

memori dengan arwah bapak mmg x dpt aku lupakan sepanjang hidup aku ni.. mulalah nak mengalir air mata aku.. iskk.. iskk... aku rasa aku lagi rapat dgn arwah bapak aku kalau nak dibanding ngan arwah mak.. arwah bapak aku orgnya tegas.. sangat tegas.. ikut kata kakak2 aku, arwah bapak masa mudanya mmg garang.. masa tu aku blom lahir lagi la kan.. kalau depa tu nakal sgt alamatnya kena bantai la ngan batang ubi.. tapi kalau fikir positifnya.. kalo depa x kena pukul camtu.. x la sumer pandai2 kan.. ada hikmahnya jugak tu.. think positif..

tapi aku & adik x pernah la kena pukul... malahan jentik pun x pernah.. masa tu arwah bapak dah mellow sket.. dah kurang garangnya.. masih terbayang2 masa zaman aku sekolah dulu.. tiap2 hari bapak hantar aku & adik ke sekolah naik motor.. kalau hari hujan, bapak selimutkan kitorang dgn baju hujan askar.. ada sekali tu musim banjir.. x bleh naik motor.. bapak hantar kitorang ke sekolah jalan kaki.. dia jalan kat depan bawakkan beg sekolah kitorang dgn kayu pengandar.. sekolah tu kat kg sebelah.. so kitorang jln la ramai2 lalu kat beting sungai...

sekali tu sampai sekolah.. aku terlupa bawa stokin.. kat sekolah mana bleh x pakai stokin kan.. karang cikgu marah pulak.. so bapak aku patah balik amekkan stokin aku.. then dtg lagi ke sekolah... bayangkan baper jauh dia jln kaki tu...

arwah bapak orgnya tegap & kuat.. masa zaman jepun dulu kejenya meneroka hutan.. yg aku paling x dpt lupakan.. kalau kitorang sumer berkumpul kat umah tu, arwah suka bercerita tentang zaman2 komunis dulu.. masa dia muda2.. then bila aku dah keje & ada keta.. dia rajin ajak aku jln2 gi umah kakak2 & abg2 aku.. kiranya weekend mmg jarang la dok umah.. pulaknya dia x suka ikut highway.. dia kata kalau ikut jln biasa.. byk pemandangan, leh tgk umah2 org.. yg bestnya, x sampai 15 min perjalanan.. dia & arwah mak aku dah tido.. aku je la yg tgk umah2 org tu..

hargailah mak bapak korang sementara dia ada lagi kat dunia ni.. rajin2 la balik jenguk mak bapak.. nanti bila kedua2nya dah x de mcm aku ni.. barulah rasa.. banyak lagi jasa mereka yg blom aku balas..

Mak & Bapak, semoga roh kalian ditempatkan di kalangan org2 yg soleh dan solehah.. semoga kalian tenang di sana.. kitorang semua rindu kat mak & bapak.. Al-Fatihah... (nangis)...


No comments: