Friday, November 10, 2006

Selamat Hari Raya..

Rasa-rasanya tak terlambat nak mengucapkan Selamat Hari Raya kepada keluarga dan kawan-kawan.. Sesungguhnya raya tahun ini amat tidak bermakna bagi diri aku & keluarga apabila kehilangan mak tersayang pada 7 Oktober 2006, 14 Ramadhan 1427H secara mengejut.. hanya 10 hari sebelum hari lahirku.. dan kira-kira 2 minggu sebelum seluruh umat Islam menyambut kedatangan Syawal..

Pemergian mak merenggut kegembiraan untuk menyambut raya.. dan sekaligus membuatkan kami sekeluarga terpinga-pinga.. masih tergiang-giang suara mak di telinga.. masih terbayang-bayang wajah tulus mak di ruangan mata.. jika selalunya mak yang sibuk mengarahkan kami membuat persiapan itu ini.. tetapi tahun ini hanya kesepian yang membelenggu.. hanya bacaan Al-Fatihah dapat ku hadiahkan kepada mak bila kerinduan ini semakin mencengkam..

Tidak pernah tergambarkan di mindaku yang pada tahun ini hanya pusara mak yg dapat aku kunjungi.. tetapi siapakah yang dapat menolak takdir ini? Pemergian mak pada bulan Ramadhan Al-Mubarak menenangkan hatiku dan aku bersyukur mak di antara hamba Allah yang terpilih untuk bertemu Nya di dalam bulan yang penuh keberkatan ini. Semoga roh mak ditempatkan di antara orang yang solehah dan semoga mak aman di sana....

Al-Fatihah...

No comments: